Showing posts with label the kasihs. Show all posts
Showing posts with label the kasihs. Show all posts

Friday, September 26, 2014

TEASER : THE KASIHS.

Assalamualaikum dan selamat pagi kawan-kawan :)

Amboi pagi hari kemain sopan lagi kau kannn... 

Ingat tak aku ada cakap lately ni aku busy sikit.. Busy nya sikit je tapi aku kan suka bermanja-manja ngan korang... Hahahahha.. Ok aku share lah kat sini sebelum u olls terkejut kan kan kannn.. Eleh macam lah orang hairan sangat..

Soon Kak Pilla akan keluarkan shawl yang Kak Pilla namakan The Kasihs.. Nama tu saja je Kak Pilla letak The Kasihs sebab selama ni pun The Kasihs lah yang banyak memberi inspirasi dalam kehidupan Kak Pilla, eceh over.

Dari hari tu Kak Pilla dah hint-hint kat you olls kan pasal shawl nie.. Neway sejak bertudung, Kak Pilla panggil bertudung ye, sebab bila sebut berhijab ni rasa macam tak masuk dalam jiwa perkataan tu hahaha.. ai is pelik like that, so kita cakap bertudung jelah ye.. Ok sejak bertudung ni Kak Pilla akui agak susah nak memilih pakaian dan shawl yang betul-betul masuk dalam jiwa ahkak nie.. bukan nak kira 'masuk' je.. tapi kene fikir dari segi kesesuaian jugaklah.. baju kene long sleeve.. Dulu masa tak bertudung kan boleh pakai short sleeve at least sampai siku.. Kak Pilla kan jenis keluar pakai jeans je dulu.. bangsa nak laju dan tak nak pening.. akak tak berapa feminin dik.. hahahha.. Sekarang bukan tak nak pakai jeans.. tapi macam ahkak cerita haritu.. Kak Pilla kan stress jeans tak muat? hahaha.. nak beli baru rasa tak sampai hati nak beli size yang ohemgee, betul ke tu size aku sekarang? So tak dapat menerima hakikat, langkah seterusnya tak yah beli jeans.. Amboi protes nampak?

Tu yang kadang pakai long sleeve pastu tak perasan bila panas terus tarik sleeve sampai ke siku.. Tak perasan!! sebab dah terbiasa kan.. peluh sikit tarik sleeve.. pastu bila tersedar cepat-cepat turunkan balik hahahahha.. 

Actually Kak Pilla ni gila sikit.. sometimes tak kisah pasal penampilan.. sometimes terlalu kisah sangat.. cemana tu? bukan lah nak kata bila bertudung ni selekeh.. Cuma bila bertudung, Kak Pilla rasa kita kene nampak presentable.. shawl tu biar semenggah sikit... kalau baju tu biasa sangat so kita kene pakai shawl yang menarik sikit.. bab shawl pon Kak Pilla ada taste sendiri.. Kak Pilla ada shawl yang harga kurang dari RM10.. dan ada shawl yang harga lebih dari RM100.  Kiranya Kak Pilla jenis boleh pakai je yang mahal atau yang murah, tapi yang penting Kak Pilla sukaaaa.. 

Bermula dari situ Kak Pilla berhasrat nak keluarkan shawl sendiri yang betul-betul menepati citarasa Kak Pilla sendiri.. Korang kat pihak yang mana? Suka shawl biasa-biasa janji murah? atau suka shawl mahal sikit tapi nampak 'wow' sangat? Terus terang Kak Pilla jenis dua-dua sekali.. Mahal tu how mahal? Bagi Kak Pilla shawl kalau harga lebih dari RM100 dah consider mahal.. So Kak Pilla ambil langkah untuk keluarkan shawl yang betul-betul mampu milik.. Citarasa orang berbeza kita tak leh paksa.. Sama macam Kak Pilla jugak.. maybe Kak Pilla suka tapi korang tak suka kan.. Tapi Kak Pilla tak kisah.. Kalau korang beli shawl The Kasihs ni then korang tau, inilah taste Kak Pilla.. Kadang kalau Kak Pilla dah berkenan sangat, Kak Pilla pejam mata je bayar.. Janji hati puas sebab shawl tu betul-betul berkualiti dan cantik.. 

Dan yang menariknya InshaAllah bila shawl batch pertama ni keluar nanti.. harga sangat munasabah nak dibandingkan dengan shawl berkualiti yang sama yang dijual di online-online terkenal.. Sebenarnya tu jugak salah satu sebab kenapa Kak Pilla nak keluarkan shawl nie.. sebab material berkualiti yang Kak Pilla suka kat online-online shop yang ternama tu semua mahal.. semua lebih dari RM100.. Kak Pilla gunakan fabrik yang sama dan harga akan lebih rendah dari tu..

Jangan risau.. kalau korang jenis tak nak tudung yang exclusive dan dari jenis yang high quality macam tu.. Soon Kak Pilla akan keluarkan jugak shawl yang biasa-biasa dan tak lebih dari RM50.. Tapi bagi Kak Pilla tengok dulu first batch ni cemana k.. Berniaga tak boleh kelam kabut.. Kak Pilla take it easy dan nak cabar diri sendiri... Ada macam-macam yang Kak Pilla nak buat tapi Kak Pilla bawak bertenang.. Tapi dalam berniaga tak leh terlalu bertenang sangat jugak.. Kak Pilla perlukan sokongan dari korang semua jugak.. 

Eii dah lah Kak Pilla ni tak suka yang rumit-rumit nie.. Perlu ke nak create ig untuk shawl the kasihs nie? Perlu ke kene ada nombor telefon baru untuk orang nak whatsapp order? Haihhhhh malassssss hahahahha.. Kalau jual kat blog je tak leh ke? Kalau nak korang email je? boleh ke? Ke perlu jugak ada ig business nie? Pendapat pleaseeeeeee???? So kene beli telefon baru lah sebab nak guna nombor baru? 

So amacam? Hahahhahaha.. Harap nama The Kasihs akan bertakhta di hatiku selamanya dan bertakhta di hati customer ku juga.. 

Doakan Kak Pilla ye? Sebenarnya takutttt nak mulakan semua nie.. Tapi apa nak takut kan? Kita buat cara yang betul, lagipun Kak Pilla buat pelan-pelan dulu.. sikit-sikit je dulu.. Kalau sambutan memberansangkan InshaAllah Kak Pilla akan tambah lagi apa yang patut ;)

Mencari rezeki ni luas sangat.. Usaha tangga kejayaan.. Yang penting dalam perniagaan yang ramai sangat orang ceburi ni kann.. Jangan ada hasad dengki.. Bersaing bagi aku ok je.. asalkan persaingan tu sihat.. Rezeki masing-masing kan orang kata.. Janji jangan busuk hati.. dan jatuhkan orang lain.. Tengok orang tu maju terus ko pon pangkah.... Pastu sentiasa stalk orang dan tiru bulat-bulat dan claim itu design kaulah apa lah.. Oiii buruk sangat perangai tu.. Insap lah.. Hahahhaha... Tengok orang promo dan dan kau pon promo.. Eishhh tak baik macam tu.. Aku bercakap pon based on experience dan apa yang aku lihat..  PHD ni tak bawak kau kemana-mana pun.. Letih ok dok perati, tiru dan menjatuhkan orang.. 

So kepada peniaga-peniaga lain yang buat business online mari kita berniaga dengan ikhlas... Laku ke tak laku ke itu rezeki masing-masing.. Ini nasihat untuk diri Kak Pilla sendiri jugak.. Hati mesti bersih ok?

Sebelum mengakhiri entry ni, Kak Pilla harap korang bagi sokongan ok?  Hahahha nak jugak mintak sokongan.. ye lah.. ai kan manja... Tak lama pon lagi.... Sikitttt je lagi.. Tungggggguuuuuu!!!!


Love, 
Filla.

Wednesday, September 03, 2014

KASIH AMAANI AND KASIH ALEESYA.

Anak perempuan 3 orang.  Memang seronok jugaklah melayan.. Tapi tak leh blah gak, tiap kali aku bersiap je, memasing mengendeng nak lipstick.. Amaani lagi lah.. bila dah pakaikan lipstick, terjuih je mulut siap slurpp slurrppp slurppppp ailio dia.. takut nak tekap bibir nanti lipstick hilang hahahah..

Geleng kepala Pak Radie.. muahhahahahaha.. 





Aleesya nak try silang kaki, tapi sampai ke sudah tak berjaya.

Kena banyakkan baju gegirl2.. Ni pun Pak Radie bising suruh bawak baju spare.. T-shirt ngan legging.. Eh anak kita pompuannnnnn ok!


Hahahah budak ni dah start banyak perangai.  Suruh posing kadang ok, kadang tak ok.. Bila dia geram asik nak snap je.. terus bagi muka camni.  Kak Kasih gi camping time ni.. Sorry takde gambar Kasih jangan sentap ye Kasih.. 


Love, 
Filla.

Thursday, July 03, 2014

DIDIK ANAK BERPUASA.

Alhamdulilah aku ada 3 orang anak dara yang sentiasa memeriahkan rumah.. mentonggang terbalikkan rumah pon terror jugak hehe..


Now Kasih Aleeya dah 9 tahun.. Kasih Amaani dah 4 tahun.. Kasih Aleesya dah 1 tahun 5 bulan camtu.. Bermula umur berapa nak latih anak puasa?  Ok sebenarnya terpulanglah kepada ibu bapa masing-masing nak latih dari umur berapa tahun.. dah nama pon anak kita kan.. pepandai kita lah.. 

Aku akui aku memang tegas, garang, strict dan cerewet.. Pak Radie pulak jenis lebih tolerate sikit dengan anak-anak, rajin melayan anak-anak.. tapi ada masa tegas.  

Aku mulakan dengan anak paling besar lah, Kasih Aleeya.. Tak silap aku, Kasih start puasa dari umur 5 tahun kot?  Masa tu puasa main-main.. Bangun pagi tak yah hisap milk.. Tengok berapa lama dia tahan.. sebab dia tak paham pon kan.. Mungkin 1/2 hari macam tu dia puasa.. Ntah aku pon dah lupa.. Start 6 tahun tak silap dapat lah 2-3 hari kot puasa penuh? Lupa sudah.. 

Umur Kasih 7 tahun kalau tak silap aku dia puasa penuh sebulan.. 8 tahun penuh.. tapi berapa bulan lepas baru dia pecah tembelang.. dia tanya aku "mama, kalau kasih cerita kat mama, boleh tak mama jangan marah?".. "kenapa?" "Sebenarnya masa kasih 8 tahun, ada 1 hari kasih terminum air kat sekolah".. "Oh tak cakap dengan mama pon?" "Takdelah, sebenarnya kasih puasa masa tu.. tapi sorang budak lelaki tu dia minum air depan kasih, kasih tak boleh tahan tengok orang kalau minum depan kasih".. Heheh lawak gak.. so takpelah kan..

Now dah 9 tahun.. Dah masuk hari ke 5 dah harini.. So far masih penuh lagi.. Aku siap tanya "ada minum air kat sekolah?" "mana ada.. kantin kan tutup, lagipun kasih puasa laaaaa".. budak-budak kan.. tapi ada 2 x kot yang dia teruk gila.. hahahahah... Aku tau dia boleh sebenarnya, tapi manja terlebih Kasih nie.. Drama Queen pon dia jugak juara dari dulu.. Aku amik dia balik dari sekolah petang tu.. Masuk kereta dia terus duduk belakang.. sambil mata berkaca-kaca "Mama, Kasih sesak nafas".. "Kenapa?" "Kasih tak boleh bernafas, kasih nak minum".. Hoihhh.. geram betul aku.. "Mana ada orang puasa tak makan, pastu sesak napas, Kasih je".. terus air terjun.. hahaha.. "Amik bantal tu tido kat belakang" "Dua jam je lagi kasih.. sayang puasa tu.. kecik-kecik boleh je tahan, dah besar pulak tak tahan???" pastu balik umah aku buat dek je.. Masa tengah masak Pak Radie pon sampai.. pastu Kasih mandi.. pastu aku tengok kemain riang ria dengan apak dia bergelak ketawa.. Eh? bukan sesak napas ke tadi?????

Ni semalam punya hal.. Aku amik dia lunch time sebab dia takde Ko-kurikulum puasa ni.. Terus hantar balik rumah.. Baru pukul 1 tengahari dah berkaca-kaca mata cakap tak boleh tahan.. Hoih.. geram betul mak kau nie.. Aku buat dek je.. Pastu sampai rumah aku turun, suruh dia turun masuk rumah.. depan pintu dia merangkak, pastu meniarap sambil mengengsot tak terdaya sangat.. Dramaaaaaaaaaaaaaaaa swasta apakah ini?  yang Amaani ko tau lah dia kan ceria.. "Mama kenapa kakak macam tu?" "Kakak puasa, jangan kacau dia.. kang dia belasah Amaani".. 

"Mamaaaaaa Kasih nak makannnnnn!! Kasih nak minummmm.. Kasih tak boleh puasa.. tak tahan"  Mula lah aku nak meroyan.. "Pegi mandi, pastu tido!".. "Kasih nak minum jugak" *air terjun pon turun mencurah-curah*

Aku cekak pinggang.. "Kasih, bangun cepat, pegi dapur minum semua air yang ada.. minum semua bagi habis!!!!! cepatttttttttt! Tapi ingat, petang karang bila semua orang buka puasa kat meja makan, Kasih jangan duduk situ.. duduk kat depan belah hujung sana.. Orang tak puasa tak boleh berbuka dengan orang puasa".  Terus angkat bag aku blah.. masa on the way gi office tetiba phone ringing.. tengok rumah call.. 

Amaani: Hello mama!
Mama: Hello.
Amaani: Mama, Kakak nangis ni.
Mama: Kenapa dia nangis?
Amaani: Kakak kata dia nak muntah.
Mama: Cakap kat dia, mama cakap pegi lah muntah!
Amaani: Kakaaaakkk, mama kata kalau nak muntah pegilah muntah.
Amaani: Mama, kakak kata tak boleh napas.
Mama: Suruh dia mandi, nanti boleh napas.
Amaani: Kakakkkkk, mama suruh mandi, nanti boleh napas.
Amaani: Mama, kakak kata kakak sakit perot.
Mama: Sakit perot suruh dia berak.
Amaani: Kakakkkkk mama kata sakit perot pegi berak.
Mama: Ehhhhh dah lah, mama nak bawak kereta ni.. bye!!!!

Macam tu lah kecohnya ok.. Amaani memang tugas dia tukang sampai.. Yang Kasih memang Drama Queen dari dulu.. Hahah aku malas nak tau dia puasa ke tak.. 

Masa kat office dah kul 3.30 ptg macam tu.. Kasih call.
Kasih: Hello mamaaaa *ceria*
Mama: Hello.. hah kenapa?
Kasih:  Mama rasa kasih puasa ke tak?
Mama: Kenapa? dah buka puasa? baguslah.
Kasih:  Kalau kasih tak jadi bukak puasa cemana?
Mama: Baguslah.  Eh dah mama nak buat kerja.. bye.

Sebenarnya aku malas nak tau dia buka puasa ke tak.. nanti aku geram.. pastu aku call Pak Radie pulak.  Aku ngadulah kat dia anak dia tu drama queen sangat.. menangis macam kene pukul plak tak nak puasa.. baru pukul 1 tengahari.. grrrrrrrrrrrrrr... Aku suruh Pak Radie call slow talk ngan Kasih.. puji-puji ke bagi semangat ke.. Aku malas nak layan.. kang haku hangin.. 

Dan Kasih berjaya puasa hahahha.. kan aku dah cakap.. dia auta je lebih.. Yang kisah Amaani pulak.. dia puasa jugak setengah hari ;)  Haritu balik sekolah lambat.. dekat pukul 2 baru sampai rumah.. kira dia bertahan sampai kul 2 ptg.. Now dia puasa half day.. sampai rumah kul 12.30 terus buka puasa.. Amaani pon bangun sahur.. Dia budak paling senang sekali.. kejut bangun tido pon senang.. walaupun duduk tetiba tumbang balik hahahahah.. pastu dia bangun.. aku bawak gi toilet basuh muka.. tak pernah lah dia nak menangis ke apa.. Aku ajar dia supaya kita makan sahur nanti perot tak lapar.. kalau tak makan sahur nanti lapar.. niat jangan lupa.. kalau tak baca niat puasa nanti lapar.. Pastu tanya dia siapa lagi budak 4 tahun yang puasa kat school.. ada lah dia sebut 2 orang.. nanti teacher suruh naik atas.. aku rasa yang puasa duduk atas kejap.. sementara yang tak puasa makan kat bawah.. Aku tanya betulke Amaani puasa? dia cakap betullll.. kat school Amaani tak makan pon.. tak minum pon.. balik rumah baru makan! Bibik cakap haritu dia balik dari jauh dia jerit nak milkkkkk.. hisap milk sebotol terus pengsan.. hahaha.. pastu hari-hari dia akan pesan kat bibik apa dia nak makan.. Aku banyak ajar bibik masak.. Bibik pon dah pandai masak dah untuk budak-budak lah lunch.. bibik cakap kat aku "Puan, Amaani dah pesan kat saya, dia nak makan spaghetti pakai pasta yang kuahnya merah tomato tu yang macam mama selalu buat tu.. Nanti Amaani tiap pagi sebelum pegi sekolah dia cakap lagi".. Hahahha tu memang style Amaani.. dia dah plan apa dia nak makan.. dan dia tak lupa.. 

Memang betul dahulukan didik anak-anak solat dulu.. Tu aku setuju.. tapi kalau kita boleh didik dia berpuasa seawal boleh.. dan anak-anak pon boleh bertahan. apa salahnya....solat dapat, puasa pun dapat. Aku nak diorang belajar puasa penuh dan sayang nak tinggalkan puasa tu.. Sebab sehari dia tak puasa.. nanti dia akan mintak lagi untuk tak puasa.. Nanti dia terbiasa, tak tahan sikit dah nak buka.. sakit sikit dah nak buka.. Semangat kene kuat.. Hati ibu kena cekal.. Hati aku ni memang sentiasa cekal.. hahahaha.. Setakat air mata merayu-rayu tu mak kau tak heran.. tu semua drama.. eh tapi aku tengok jugaklah.. aku tau mana satu drama, mana satu betul-betul dia tak tahan.. 

Aku tak tau drama swasta apa lagi yang akan berlaku hari nie.  Mintak-mintak drama sebabak je.. jangan berbabak-babak ye Kasih... 


Love, 
Filla.