Monday, October 23, 2017

KENANGAN DI SABAH

Assalamualaikum..

Dah lama balik dari Sabah dah pun hehehe... Macam biasa busy tahap melampau.  So haritu ada masa resize gambar dan hari ni curi masa update blog.

Haritu flight pagi ke Sabah.  So berjanji kat KLIA dengan Elly and Peej.  Aku and Pak Radie macam biasa amik grab je.  Waktu ni hari Jumaat.. kena sampai sana tengahari so ada masa petang untuk set up booth.. Booth kat Mood Republic Sabah pun tak boleh nak set up macam kat KL sebab pempahamlah.. kita naik katebang kan.. mana leh bawak segala meja kiter tu..

Tersampai awal so mari lepak dulu.

Kali ni naik MAS pulak.

Pakai selesa senang nak berlari.. Eh nak lari ko dah kenapa?

 Flight ni aku yang booked.. Tensi je dah kenapa kat seat aku takde tingkap??? 

Banyaklah benda kelakar jadi kat KK ni.. Benci tau dorang asyik kenakan aku je.. Sebab baca kisah aku lupa rumah arwah Atok Sabah hahaha.. Pastu aku cakap lah dulu aku duduk sini (Kepayan) nama tempat tu.. Diorang pandang aku pastu Radie sound "Bukan ni lahhh"

"Ehhhhhh rumah aku dulu, aku taulahhhhhh!!!"

Pastu lalu kat satu flat area Karamunsing tu.. Pak Radie tunjuk "Ni, awak duduk sini dulu"... "Takkkkkkkkk!!! Ni rumah Pakcik Zaki" 

Semua dah bantai kenakan aku.. asal lalu je situ laki Elly mesti ulang dialog aku "Ni rumah Pakcik Zakiiiiiiiiii"

Benci tau... Pastu lalu kat Kg. Air.. (rumah atas air).. aku pun cerita lah..

"Korang, dulu-dulu kawan mak aku duduk sini.. Kalau berak nanti taik jatuh kat laut pastu ikan makan"

Pon kena bahannnnn... Asal lalu sini je diorang ulang dialog aku "Kawan mak aku duduk sini.. berak je taik jatuh, ikan makannnn"

Ko rasa nak lempang tak sekor-sekor?

Pastu dah balik sini Peej tanya.. "ko ni peliklah, dah sampai sabah aritu kenapa tak nak lalu tengok rumah ko duduk dulu ke.. atau mana-mana yang ada kenangan ko"

Huhhhh aku baru cerita pasal rumah pak cik Zaki dengan kisah Kg. Air pun diorang bahan aku tak ingat... Dasyat ni siapa ada dalam group ni memang hati dan jiwa kena kebal dan tabah.. Bab membahan orang no.1.  

Naik satu kereta nak gi Pulau pon sama.. Orang lain akan tanya bahasa-bahasa Sabah yelah nak belajar kan?.. Kitorang tanya "orang Sabah kalau cakap BODOH tu apa?"

"Ohhhh di sini panggil PALUIIII, BABAL"

Dah lah terbahak-bahak semua membahan.. ko la Palui.. Ko babal... macam jilake diorang nie.

Ok sampai je airport kitorang memang dah booked kereta sewa.. So terus amik kereta kat airport dan terus gi Tanjung Aru.

Tanjung Aru ni area laut.. Dulu aku kat Sabah selalulah gi laut ni.. Lagipun aku dulu tadika kat Stella Marris area Tg Aru ni.. Kadang picnic dengan family memang takde tempat lain lah.. ke sini je.. 

Now tanjung Aru banyak tempat makan-makan.. so mari singgah.

Harga meletup kat Tg. Aru ni agak terkejut jugak.  Air ni layer-layer dengan Durian Belanda, Mango, Dragon Fruit dengan Kelapa kot.. Harga berapa yek.. dekat RM20..

Semua orang tau kalau gi Sabah jangan lupa try Sayap Ayam and tongkeng.. Aku tak makan sangat tongkeng.. hehehe.. Radie lagi teruk.. dia langsung tak leh makan tongkeng ayam ni.. 

Service punya lambat rasa nak amukannnn... 


Apa tah lagi lauk.. Makan tak habis coz not nice.. Harga je meletop.

Tengah makan tu.. ada reader datang.. Jom kita bergambar dulu ;)

Ok siang tu melepak kat Mood Republik, Sabah Trade Centre.. siapkan booth dulu baru balik apartment.

Malam keluar lagi carik makan.. Kali ni best :)
Nyammmmmsss.. makan kat mana ni?? Sederet dengan pasar philipine tu tapi ni yang kat depan Promenade hotel tu..

Fuhhhh rumpai ni memang thorbaekkk sedap gila... cukup pedas dan masam

Kalau makan dengan diorang ni memang x reti sikit-sikit.. Makan lah ko sampai sengkak perot..

Dah kenyang jom kita lalu kat Pasar Philipine tu beli Amplang ngan kuih cincin.. Ikan bilis udang kering semua tu nanti kita beli..

Kuih tradisi Sabah.

Pagi dah sampai brief staff dulu..



Thanks orang Sabah yang turun ramai-ramai ke Booth Fame Cosmetics.. Serious ni pertama kali Mood Republic buat kat Sabah, dan ini pertama kali kita menjual di Sabah, so kita tak letak high expectation pun.. 

Tapi Alhamdulilah.. Stok bawak balik tinggal sikit gila.. few codes matte lip cream habis licin hari pertama lagi.. huwahahaha.. tak reti nak agak nak bawak code mana lebih.. Orang sabah memang best.. datang try kat tangan.. ok saya mau ini.. ini apa? oh bb cushion, ok saya mau.. hahah ko tunjuk apa pun semua "saya mau"

Dan paling best bila orang lalu lalang tau pasal Fame and terus berhenti beli. Aku perati je hahahaha.. Tak tau sampai bila kitorang bertiga akan turun meniaga kat booth macam ni.. Kalau tengok booth lain founder takkan datang duduk sama-sama pagi ke malam macam ni ye... Datang turun sejam dua dengan baju lawa sebab founder gitu kannnnn... Kitorang dengan staff sama je, beza kitorang apron merah, staff apron hitam.. hahahahahah..

Well aku suka dan happy turun duduk kat booth.. Tengok meriah orang datang beli Fame pun dah bagi satu kepuasan.. Kadang ramai readers yang datang beli dan nak jumpa dan snap gambar.. so ada rasa bersalah kalau takde kat booth.. Pastu kena serang dengan famous Mua-Mua Sabah pulak.. So rasa berbaloi-baloi duduk kat booth ;)

Booth Selfie kena ada satu heheh

Ni so far colours matte lip cream Fame.. Ada berkenan tak? Meh whatsapp 019-35888139

Ok malam sambung lagi makannnn... 
Ni kat Pasar Phillipine.. Tak sebest yang kat depan Promenade tu... tapi ok lah boleh makan..

Sehari sebelum balik kitorang gi snorkeling kat Pulau Sapi dengan Pulau Manukan.

Ni je sekeping gambar hahaha.. yang lain boleh tahan buruk so tak boleh up hahaha.. Untuk orang nak merasa snorkeling kat KK boleh lah amik package yang siap ada lunch mcm ni.. 

Tapi Pulau dia kurang cantik.. Kalau nak betul-betul cantik ko gi Sipadan je kot.. Tapi oklah dari takde kannn.. 

Malam tu kitorang mencari Ambuyat makanan tradisi Sabah.. Win husband Elly pernah kerja lama kat Brunei so kat Brunei pun makan ambuyat ni.. So semua ok boleh terima makan nie.. 


Peej and Pak Radie first time makan ni.. Ok je diorang telan hahahahaha.. cicah sambal belacan memang ngammm bahhh

Esoknya flight balik KL tengahari.. So itu jelah perjalanan dan pengalaman saya balik ke Kampung Halaman.

Thanks orang-orang Sabah... Sabah BEST!!!



"Tu bukan rumah pilla, tu rumah Pakcik Zaki"

Korang ulang lagi ni siap ye.



Love, 
Filla.

2 comments:

ummisara said...

adoiiii pilla hahahaha u made my morning.

take care

Mrs Pip said...

kelakar pula dorang semua nak kenakan awak ...
semoga FAME terus maju...