Wednesday, October 04, 2017

AKU URANG SABAH BAHHH..

Zaman dulu-dulu aku pernah kot mention kat blog yang aku ni Sabahan.  Lahir dan membesar di negeri di bawah bayu.

Bangun tidur pagi-pagi subuh waktu matahari nak naik tu dah jadi biasa nampak kelibat puncak gunung kinabalu.  Tapi tak pernah naik pun hehehe.. Beza dengan Pak Radie yang orang Semenanjung tu tapi dah 5-6 kali tawan puncak Kinabalu.  Ingat lagi cita-cita aku dulu nak tawan puncak kinabalu dengan Pak Radie.  Tapi tak kesampaian sebab now pon dah tak seaktif dulu.. Kalau dulu aku suka je outdoor activities ni.. Now aku lagi suka baring terdampar macam ikan paus kat katil heheheh..

So sambung cerita, Sabah ni sangat dekat dihati.. Zaman dulu pernahlah hubungan Semenanjung - Sabah tak berapa baik.. Zaman aku membesar kat sana pulak tu.  Ada gap sikit bila kau orang semenanjung.  Tapi aku pedulik apa aku kecik lagi kot.  

Tapi satulah, walaupun aku anak semenanjung yang lahir dan membesar kat Sabah, percakapan aku tetap Semenanjung.  Padahal kawan sekolah semua orang Sabah.. Kawan-kawan mak aku yang orang Semenanjung tu, anak diorang semua cakap Sabah dah tak cakap semenanjung dah heheheh.. Maybe sebab kat rumah memang cakap macam biasa dengan mama and ayah.. so tak de lah berubah bahasa tu.

Tapi ko jangan, kat sekolah memang aku cakap Sabah.  Heheheheh pengalaman ko lahir dan membesar di negeri orang.  Lepas tu aku selalu confuse aku orang Sabah ke orang KL ke orang Melaka.  Sebab parents aku both asal Melaka.. So aku orang Melaka ke?  Tapi dari form 2 sampai aku kahwin dulu aku duduk Ampang.. So aku orang KL ke?  Atau mana kau lahir so kau orang negeri tu?  Lama juga aku dalam dilema tu hehehhe.. Kalau gi kursus yang dia suruh pecahkan ikut group negeri masing-masing.. Aku confirm akan terbangang-bangang tak tau nak pegi mana.  Benci ye situasi tu.

Kenapa aku lahir dan membesar kat Sabah? Sebab both parents aku kerja kat sana.. So aku adik-beradik semua made in Sabah.  

What is so special about Sabah for me? 

Makanan
Orang sabah ni ada banyak jenis makanan tradisi dia.. Paling terkenal ialah Ambuyat.

-pic googled-
Nah ni gambar Ambuyat.. Diperbuat dari tepung kanji kalau aku tak silap.. so cara makan ialah ko kena tarik dia (macam cheese pizza tu) tarikkkkk pastu gulung-gulung kat chopstick tu.. sampai dia melekat elok bulat kat chopstick tu ko cicah dengan lauk dia.. Lauk wajib tak silap aku kuah asam ada ikan.  Tak tau nama dia.. Pastu tak yah kunyah, ko telan je. Rasa dia tak tau nak cakap.. sebab ko tak kunyah hahahah ko telan je terus.  

Ada banyak gak makanan lain tapi aku pon lupa.. Oh ada satu buah ni aku rasa kat Sabah je ada.. nama dia buah Tarap.

Aku tak sure if buah ni ada kat Semenanjung jugak.. Tapi aku selalu makan buah ni kat Sabah.  Buah ni manissssssss.. dan macam adik beradik cempedak tapi isi dia warna putih ;)


Arwah Atok Sabah

Ye aku memang panggil dia Atok Sabah.  Arwah ni adik beradik kepada Bapak Atok Brahim.. So Bapak sedara Atok Brahim lah.  Atok Braim tu bapak aku ye kalau ada yang tak tau hahaha.. Tapi Arwah Atok Sabah ni jugak ialah Abang Angkat mak aku.  Sebab mak aku ialah anak Cina yang dibagi ke keluarga melayu.  So Arwah mak kepada Atok Sabah yang besarkan mak aku kat Melaka.  So mak aku and bapak aku adalah sedara??? Sedara takde pertalian darah? Ok sooo complicated i don't know... Yang pasti mak aku tu kesayangan Arwah Atok Sabah sebab dia dah lama duduk kat Sabah... setiap bulan dia akan pos surat dan duit kat Mak dia.. Yang jadi tukang baca surat ialah Mak aku hahahha sebab Arwah tu buta hurup.. Nanti dapat duit belanja dari 'abang' dia.. mak aku lah gi kedai runcit cina kat kampung tu beli keperluan harian.. So sangat kesayangan ;)

Arwah Atok Sabah tak kahwin dan dia duduk dengan sorang lagi Atok yang aku panggil Atok Omputeh.  Hahahha... Arwah Atok Omputeh ni memang mat salleh masuk Islam, kalau tak silap Nicholson ke apa nama dia, tapi nama Islam Mohd Nor? Mohd Noh?

Sepanjang kitorang kat Sabah, setiap sabtu or ahad akan ke rumah Arwah bersihkan laman dia.. Habis bintat-bintat aku kene gigit nyamuk.. Asik kena cabut rumput je huwaaaaa.. So aku membesar dengan mencabut rumput setiap weekend dan korbankan darah tiap minggu kena gigit nyamuk.. Rumah arwah ni kat Likas.. and dia buat business printing dulu kat Sabah.. Boleh tahan lah kayo, tapi aku kenal mak and ayah aku langsung tak heran duit dia.. Walaupon orang tohmah macam-macam dulu.  Bapak aku tu lagi lah rajin dan lurus orang dia.. Weekend je habis dia bersihkan satu rumah tu.. So aku tersangatlah sayang kat Arwah Atok Sabah.. Tapi bila aku nampak Atok Omputeh tu aku takut, nanti dia panggil aku dia spiking.. Eh takuttttt laaaaa hahahaha.. Dahlah pembersih gila mat salleh tu.. aku kalau amik gelas ke basuh gelas ke tak berbunyi langsung.. takutttt.. heheh

Aku habis form 1 kitorang pindah Ampang.. Arwah Atok Sabah orang paling menentang kitorang nak balik duduk Semenanjung.. Walaupun berat rasa hati nak tinggalkan dia dan Sabah, tapi hidup kena teruskan.. Setiap tahun kadang Arwah Atok Sabah bagi duit suruh kitorang balik Sabah.. or dia akan datang KL jumpa kitorang.. Sampailah dia sakit, Atok Braim cuti tanpa gaji untuk jaga Arwah sampai dia meninggal ada kot 3 bulan.  Sampai dia hembuskan nafas terakhir, orang last dia sebut-sebut nama ialah Mak aku.. So sad... nasib sempat datang tengok arwah sebelum meninggal.

So itu kenangan arwah Atok dengan kitorang.. Yang korang dok tengok pinggan potmeirion kat umah Wan tu semua Arwah Atok Sabah punya.. Siap panggil aku dulu, "Kalau atok dah takde, pinggan ni semua kau punya"  Belambak lagi pinggan aku tak tau mana ntah.. bibik dia bungkus bawak balik kot.. Cissssssss..  I miss him.. Al-Fatihah buat Abdullah Baba.

Life
Dah aku membesar kat Sabah kan.. Of course kawan aku semua orang Sabah.  Aku dulu pegi balik sekolah naik truck polis tu.. Jalan kaki dari rumah pegi dewan terbuka tu berkumpul.. Sebelum truck sampai, peluh-peluh main galah panjang heheheh.. Aku suka panjat truck tu paling last supaya aku boleh duduk paling last.. berangin je.. kalau break confirm aku orang first tercampak keluar hahahah.. So aku geram kalau budak-budak ni manja semua tak reti buat.. Aku dulu kecik-kecik semua dah buat sendiri kot?  Mak aku masak, pandailah kau cedok dalam periuk tu makan sendiri.. Takde sapa nak hidang cantik-cantik untuk ko yer.. Beza betul dengan apa yang aku buat sekarang.. Sebab tu budak-budak sekarang banyak lemak.  Haritu aku mengamuk kat rumah bila Kasih cakap nak makan.. Aku suruh dia amik sendiri makanan.. Ko tau dia cedok nasi kat rice cooker tu pakai sudu..  pastu tinggal sudu dalam tu... Memang aku jerit kat situ jugak.. Kau dah tak boleh beza sudu dengan senduk nasik ke apa?  Uihhhhh berbulu jugak Pak Radie dengan aku time tu.. sebab asyik nak marah.. Memang lah aku marah.. Dah besar kot, jgn malas sangat yeh.. main sauk je sudu buat senduk nasi kau dah kenapa?  Pastu aku pekik sekali "Mulai hari ni bangun pagi kemas katil sendiri, siapa tak kemas pagi-pagi siapppppppppppppppppppp!!!!".. tekemut-kemut muka Amaani.. yang kasih apa lagi air terjun la nangis.. Huh. Nak jadi apa anak dara tempat tidur macam kucing beranak???? Uii tu ayat mak aku.. lekat sampai harini dalam kepala otak aku.. well, tiap pagi aku jenguk bilik nasib baik memasing dah pandai kemas.. dia nak tengok aku menjerit macam pompuan gila, dia buatlah tak kemas.. Aku kalau naik hantu lain macam yeh.. dengan bibik pon kena jerit "Bikkkkkkk, mulai hari ni kamu jangan kemas katil budak-budak ni" terkemut-kemut bibik tu.

Sekolah
Sekolah rendah dulu aku belajar kat St. Francis Convent.  Sampai darjah 6.  Sabah ni agama Cristian dia kuat sikit.. So seminggu berapa kali ntah mesti kena nyanyi lagu church tu.. Tapi yang Islam ko berdiri jelah diam-diam situ.. tak yah sibuk nak menyanyi jugak.. Sekolah tu sebelah je dengan church.. Aku turun truck kat luar church tu pastu jalan kaki masuk dalam sekolah.. Ada beberapa kejadian aku kena kejar anjing kat church tu.. Jilake betul.. Macam watson nyambek aku lari.. pucat lesi muka hahahhahaha.. 

Form 1 senyap-senyap mak aku masukkan aku Sekolah Menengah Agama Inanam.. (SEMAI) aku dah tak tau apa nama sekolah tu sekarang.. Fuh sentap gilaaaaaa... Aku takde basic sekolah agama kot??? Aku dari sekolah convent kot.. mak aku nak hantar sekolah agama?  Tapi ko mana boleh protes... Kena pegi jugak.. Bermulalah life aku sebagai budak sekolah agama.. yang keluar kena pakai socks ye.. dahlah aku tak reti buat kerja rumah.. Tetiba basuh baju sendiri? Iron baju? Huwaaaaaa bukan senang yeh.. kena beratur panjang tunggu turn nak iron.  Aku basuh baju pastu dah 3 hari baru ingat kain kat ampai.. tu pun nampak dari jauh "eh macam kenal je baju tu" rupanya baju sendiri.  Orang rendah cadar katil, aku pun sibuk rendam dalam baldi.. Aku rendam sebulan kahkahkah.. baldi bersusun letak luar dorm.. sampai kulat hijau aku buat dek je.. Sampai makcik cleaner yang muka seram tu bertempik kat luar bilik "P*k*m*k mana pengotor rendam cadar sampai berkulat ni?" Dia jerit ya dari luar.. aku senyap jantung pon macam berhenti hahahhaa.. dia campak dengan baldi aku sekali dalam tong sampah hahahahha.. Mampos.

Pegi kantin beli fish ball tuang kuah cili... makan sikit, lebih masuk poket.. habis tumpah kuah lada dalam poket.. OMG selekeh nak mampos.  Aku sorang je kot takde basic bahasa arab atau sekolah agama..  Tapi masa panggil sorang-sorang, aku terpilih masuk Tahfiz.. Tahfiz ke untuk perempuan? Akan dapat elaun tiap-tiap bulan.. Tapi aku kena hafal Quran.. Huwaaaa aku nangis kot tak nak.. hahahaha.. Sebab sehari macam 1 page kena hafal.. Dalam diam aku gi jumpa Ustaz cakap aku tak nak.  Eishhh kalau tak aku ni dah jadi budak hafaz Quran dah.. Bodoh sangat dulu pegi tolak pulak.

Honeymoon
Aku kahwin je, memang aku plan nak honeymoon kat Sabah.  Sebab situlah tempat aku membesar, sangat istimewa dihati aku.. Pak Radie tak leh bantah hahahha.. Aku lupa pulak nama hotel tempat honeymoon tu huahahahhha.. Pastu aku ajak Pak Radie lalu kat rumah Arwah Atok Sabah.. Aku confident cakap kat dia "Pa, nilah rumah arwah Atok.. eh tapi lain dah sebelah rumah dia ni".. Rumah tu dah rumah tinggal ke ada orang sewa tah.. Pastu Pak Radie kerut kening "Macam bukan jeeeee".. Eh melawan pulak dia ni, aku taulah... aku membesar kat sini yer.. Sekali salahhhhhhh!!! Huwaaa bodoh ke apa hahahhaha. Pak Radie yang tunjuk, "bukan tu lah gila, tu hah rumah dia" Rasa nak lempang diri sendiri... Sebab pernah tunjuk gambar rumah tu kat Pak Radie dulu... Mak aku punya terbahak-bahak sampai menangis nak terkencing gelakkan aku bila radie cerita.. Blur nak mampos.

Pastu masa honeymoon tu jugak aku bawak Pak Radie gi kubur Arwah Atok Sabah dengan Arwah Atok Omputeh.  Dia jeling tajam je kat aku.. "Betul ke ni kubur dia?".. Eh aku tampa kang.. Takkan lah kubur atok aku pon aku salah?   Eh tapi berdebar gak takut salah.. Nasib ada batu nisan tulis nama muhahahaha.. Pillllllaaaa why u like this?

Sabahhhhhh sangat istimewa untuk aku dan aku super excited sebab Mood Republik kali ni kitorang decide untuk join yang kat Sabah ni... Rasa nak nangis gembiraaaa!!! 

OMG tak sabar nya nak cakap Sabah sambil jual Fame hahahaha... Buleh bah kalau kauuuuuuu!!!! Cantik bah sama kau kalau pakai Violet.. Kau cuba dulu bah.. Kawan kau ndak mau kah??? Beli la bahhhhh.. Kau beli sepuluh, aku bagi kau diskaun.. Ok ka??? Ya begitula bahhh.. 

OMGGGGGGGGG masih boleh lagi cakap Sabah.. 

See you guys on 7th and 8th Okt at Sabah Trade Centre, KK.



Love, 
Filla.

15 comments:

mia azzah said...

Mula baca...cam fefeeling...imagine.... Part salah rumah..dah start gelak gigil2...part x sure kubur..imagine plak pak radie jeling....hahahahaha.......adoi.

Unknown said...

Hi kak Pilla. Im your fans from sabah! Hr2 buka blog kak pilla tgk kalau ada update ke x, siap bookmark lg haha. Ig story masak2 turut memberi inspirasi hee.. Sy start baca blog kak pilla masa tgh cari info2 travel trs rasa best sy korek post sampai post 1st kak pilla dlm blog ni sama jg dgn blog kak elly ;) Btw, sy pun dlu skolah rendah dekat SRKSFC tp batch 1998-2003 pun slalu jg naik lori polis tu sbb uncle sy drive lori tu so kdg2 my dad suruh dia ambl skali tp special sikit duduk dpn sblh driver hihi. Anyhow, looking forward for moreeeee updates in this blog. All the best kak Pilla & team! :)

Anonymous said...

masih berbisa sense of humor kak pilla kte ni ..terbahak2 aku pagi2 ni

Anonymous said...

ehh kita sekolah rendah yang sama.. st francis yg lama di tepi jalan kk sebelah LHDN...skrg depan dia ada UTC.. sekolah baru d bukit padang.. kau sempat ka?? nahhh kalau sempat.. satu umur la kita ni...hahhahhaha ok tu masih boleh ckp sabah..bole akun anak sabah.. Lissa Sabah

adda syuhada said...

teringin nak g sabah lagi....

laila_baik said...

Sabah memang best. Dah 3 kali pergi. Gunung Kinabalu pun dah naik 1.

Walaupun dah banyak kali pergi, tapi tak jemu. Tetap rasa nak repeat lagi

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Kelakar la Pilla.. Kalau akk jadi Pilla pun tataw nak kata org negeri mana, hehehe. Tapi akk rasa ko mmg patut jadi Sabahan bahhh

länsëiköng said...

Saya blogger dr sabah .....

Anonymous said...

omg kak pilla, kt sarawak pun ada jugak buah terab. belum musim kat sarawak lagila buah terab tu. tengok gamba tu terus telan air liur. gulppp.

Suri said...

Mak sy org sarawak.sy mmg dh biasa makan ambuyat tu.tp kt sarawak panggil apa ntah.dia buat dr tepung sagu kak.tp arwah mak cakap susah nk jumpa tepung sagu kt perak ni.arwah mak ajar buat anbuyat guna tepung ubi haha.sedappppp.cicah dgn sambal ikan nilis belacan,cuka,cili api dn gula.klu ada kangkung celur lg sedap ya Allahhh sedapnyeee..arwah mak dh xde ni dh x buat dh.tp nanti mcm nk buat je tp makan sorang2 sebab suami xmakan benda2 mcm ni huhu

ummisara said...

sakit perutttttt baca kekekekkee esp part honeymoon kekeke

pilla oh pilla

Mommysihatanggun said...

Tak pnah tau buah tu ade.. Bru tau.. Tringin nk try kuih ambuyat tu

Madam N said...

ambuyat? tak pernah dengar. bestnya sabah bah

ASTraveller said...

ambuyat sedap tak? :D

maryjanelisa said...

kak, kau sangat kelakar. terhibur pagi aku kihkihkih. Dgn anak2 zaman skrg mmg kena jerit. Kalau tidak, sampai sudah tak reti buat keje. Baik anak i yg lelaki kak. LOL