Monday, June 20, 2016

RIBENA MOMENTS DI BULAN RAMADAN

 Alhamdulilah dah berminggu kita puasa.. So far ok tak semua orang? heheheheh.. Anak-anak puasa penuh tak?  Kalau anak kecik-kecik sangat lagi tu tak perlu paksa dia puasa.. cuma selalu terapkan puasa tu untuk apa? kenapa kita mesti berpuasa? Bila berbuka puasa ajak makan bersama bagitau dia tunggu Azan Maghrib masudnya kita dah boleh berbuka puasa.. Biar dia faham dan biasa.. dan rasa seronoknya berpuasa ;)

Biasalah bila bulan puasa ni, selain dari terbayang bermacam-macam jenis makanan, paling penting ialah minuman hehehehe.. Kalau dapat yang berais-ais lagi sedap hahahahahah... Tapi Kak Pilla tak galakkan minum ais, nanti perut kembung dengan air je hahahaha... Salah satu yang wajib Kak Pilla bancuh dah tentu lah Ribena.  

Selalunya Kak Pilla paling risau kat Amaani dengan Kasih.. hahahah kesian tengok diorang lembik je heheheh.. tapi tulah dugaan berpuasa, menahan diri dari lapar dan dahaga.  Untuk menguji tahap kesabaran kita, mengawal nafsu.. Berpuasa ni pun bagus untuk sistem perut kita.. Kalau tak puasa, kerja kita asyik makannnnnn je kesian sistem tubuh kita non-stop bekerja.. sesekali kena bagi juga dia rehat hahahahahaha...

 Macam biasa, lauk buka puasa Kak Pilla takde lah meriah sangat.  Janji kenyang pun dah syukur hehehehe...

 Kak Pilla memang paling suka time berbuka puasa.. Masa ni lah semua duduk tunggu waktu berbuka.. Kasih tengok Ribena tu dah telan-telan airliur hahaha.. Sabar Kasih... Bila makan sekeluarga macam ni rasa seronok.. Tak sama macam makan malam selalu tu.. Bulan puasa ni semua duduk renung makanan hahahahah..

Kak Pilla bersyukur sebab bulan puasa ni dapat luangkan masa berharga bersama keluarga.  Kita semua rasa bertuah masih dapat duduk bersama di meja makan sebagai satu keluarga bahagia.  Semua ni mengingatkan Kak Pilla apakah maksud Ramadhan yang sebenar.  Bulan Ramadhan bukan saja tentang puasa, tetapi lebih kepada berpuasa sekeluarga dan inilah moment yang Kak Pilla selalu nantikan setiap kali Ramadhan menjelma.  Selaras la dengan #30DaysOfGoodness yang Ribena tengah jalankan ni, memang sesuai betul timingnya sebab dia ni macam reminder kat kita tentang tanggungjawab yang selalu kita abaikan.


 Eh si kecik pun sibuk.. Mengalahkan orang puasa plak heheheh... 

 Kak Pilla actually ada kenangan bersama Ribena since Ribena ni memang dari zaman kita kecik-kecik pun dah ada.  Wan dari dulu sangat particular apa yang kitorang makan dan minum..  Wan mesti akan masak dan bancuh air minuman.. Wan kata paling berkhasiat dan boleh diminum hari-hari ialah Ribena.. Hari Raya pun sama, itulah hidangan untuk tetamu yang datang.  So Kak Pilla membesar bersama Ribena dan sekarang dah biasa hidang kat keluarga sendiri.. tak kira bulan puasa atau masa Raya.  Rasa macam tak lengkap hari raya tanpa Ribena.

By the way, Ribena telah bergabung dengan Chef Anis untuk mengeluarkan resepi untuk bulan Ramadhan!  Tak sabar nak try hehehe and if korang interested nak try jugak macam Kak Pilla jom kita try sama-sama dan masak makanan sedap-sedap untuk family ;)

Sekian saja bebelan dari Kak Pilla

Selamat Berbuka Puasa dan Bersahur dengan Ribena!! Cipta moment yang indah sepanjang 30 hari Ramadhan bersama Ribena ;) 

Jom layari www.facebook.com/RibenaMalaysia/ untuk maklumat lanjut ;)




Love, 
Filla.

6 comments:

Carleed Danial said...

kena beli air ribena untk berbuka nanti, terliur tengok gmbr akak!hehehe

adda syuhada said...

yg simple kdg2 lg sedap.

nurmisnan said...

Wow... saya pun suka ribena. Bukan utk anak2 saja. Mak bapak pun suka..

Anonymous said...

Salam pilla.
Lauk Dan berbuka yang simple sebenarnya melatih nafsu serakah bila berlapar. So
Itu Latih anak anak makan apa ada didalam kemampuan... bukan ikut tekak nafsu. .
Well done.

But ribena darI Kecik saya tak boleh rasanya...
Sampai sekrg. Kalau dihidang air tu saya minta air kosong je.

UmmuAyyash said...

Tengok time puasa ni teringin pulak, aduh!

Mukhlis said...

Assalamualaikum