Wednesday, December 24, 2014

RESEPI TOM YAM DAN RESEPI AYAM GORENG INDONESIA WITH WORLDFOODS.

*scroll down for new entry*

Hai korang ;)

Kak Pilla sekarang dah kembali memasak seperti sediakala.. Haritu kat Phuket kan asik mengadap tom yam je.. Sambil tu ushaaa je cemana diorang buat tom yam sedap sangat ni? Tak puas hati betul hahahah.. Kak Pilla masak tom yam guna paste yang dalam paket je.. Tapi bila masak nanti kuah tu tak pekat pon.. Macam cair je, tu yang selalu guna sampai 2 packet pon tak umph jugak.. Nyampah tau.

Sampai lah Kak Pilla berpeluang cuba Tom Yum Paste dari jenama WORLDFOODS nie.. Kak Pilla perasan produk WORLDFOODS ni paste dia semua ala-ala international gitu.. Vietnamese, Burmese, Malaysia, China, Thailand and India semua ada.. So Kak Pilla rasa nak try Tom Yum paste ala Thailand dan resepi Indonesian Sweet Tamarind.

Sabarrr.. bunyi dia je macam terror sangat kan.. Cara nak buat dia.. Alahai.. Pak Radie pon boleh masak kot hahahahaha... Sebelum tu meh Kak Pilla cerita serba sedikit dulu tentang WORLDFOODS ni.. Jangan risau ye, produk ni cuma gunakan 100% Non-GMO Natural fresh ingredients, ada pelbagai authentic Asian flavours, ada HALAL certified, Food Allergen Free, Trans Fat Free, Gluten Free dan tiada added Oil.. Jadi sila yakin ye... jangan takut-takut..


Kenapa Kak Pilla nak share resepi ni kat korang? Sebab nak memudahkan korang jugak.. Semua bahan dah ada dalam WORLDFOODS Tom Yum Paste tu.. So tak payahlah sibuk-sibuk nak letak serai, halia, lengkuas.. TAK PERLU!!! semua dah ada dah.. kan senang kan?


Kita hanya perlukan WORLDFOODS Tom Yum Paste sahaja ;)


Kak Pilla mesti letak daun ketumbar dan hirisan daun limau purut.. Sebab daun ketumbar tu yang paling penting nak sedapkan lagi tom yum kita.. dan bila ada daun-daun dalam masakan memang akan menyerikan dan menambahkan lagi kesedapan masakan ;)


Selalu Kak Pilla masak tom yam tak pernah tumis.. Tapi kali ni Kak Pilla tumis.. Jom tengok resepi dari Kak Pilla dan cara-cara nak masak ;)

RESEPI SEAFOOD TOM YUM THAI KAK PILLA
-4 sudu Tom Yum paste WORLDFOODS
-2 sudu makan minyak masak
-3 ekor sotong dipotong bulat
-10 ekor udang size sederhana
-2 biji tomato size kecik dibelah dua
-1 biji bawang besar dipotong petak
-4 batang anak jagung (baby corn)
-sedikit bunga kubis (cauliflower)
-1/2 batang lobak merah dihiris
-6 biji cili padi
-sedikit daun limau purut
-daun ketumbar
-garam

CARA-CARA
Panaskan 2 sudu makan minyak masak.. Kemudian tumis Tom Yum paste WORLDFOODS.. kacau sehingga paste berbau harum.. Kemudian masukkan air dan juga lobak merah.. tutupkan periuk dan biarkan mendidih sehingga carrot agak empuk.. Kemudian letakkan garam dan letakkan anak jagung dan bunga kubis.. Setelah sayuran agak empuk letakkan udang, sotong, daun limau purut dan bawang besar.. Pecah-pecahkan cili padi dan masukkan ke dalam kuah tom yum tadi..

Akhir sekali masukkan tomato dan daun ketumbar.. Kacau dan tutup api.. Semasa hidang boleh tabur lebihan daun ketumbar sebagai hiasan..

Ok telan ailio sekarang hahahah.. Pak Radie, Kasih ngan Amaani makan banyak.. bila tanya Pak Radie, mana sedap?? Tom Yum ni ke atau yang sebelum-sebelum ni.. Pak Radie kata ni lagi sedap.. Amboi terus kembang-kembang hidung Kak Pilla hahahah.. Padahal senang gila kerja Kak Pilla.. tak payah risau nak carik serai, lengkuas semua tu.. 

Ok now next recipe pleaseeeee!!!!  

Ini kalau suruh Kasih masak pon boleh hahhahahahahah.. Kak Pilla sibuk sangat weekend kan.. Tapi selalunya weekend kena lah masak jugak for lunch.. Pilihan yang bijak ialah masak benda yang simple tapi rasa dan persembahan mesti ada gaya Chef skit.. hahahahha.. Senang je kan jadi orang perempuan?? Memang lah bila fikir balik, Ishhh Kak Pilla tak penat ke? Kerja lagi, nak uruskan anak lagi, uruskan TheKasihsShawl lagi, sometimes attend event lagi..anak tuition nak hantar sana sini lagi.. Eh busyyyyy.. siapa cakap tak busy? Tapi Kak Pilla tetap akan masak.. bila ada benda-benda yang memudahkan kerja Kak Pilla seperti WORLDFOODS product nie.. memang terima kasihlah banyak-banyak hahahah... 

Ini lagi senang giler.. cuma perlukan ayam je ngan sauce ni.. perap dan goreng. siap.. cemana tu nak share resepi? senang sangat.. 

perap je camni.. 

Dan goreng.. so yang ni tak yah detail sangat lah yer resepi dia.. marinate je ayam tu guna WORLDFOODS Indonesian Sweet Tamarind Marinade.. kemudian masukkan dalam peti ais dalam 1 jam.. Kemudian panaskan minyak dan goreng menggunakan api yang kecil.. Rasa dia memang betul-betul macam makan ayam bakar kat Indonesia.. Tanya bibik, dia cakap macam ni lah ayam goreng kat Indonesia.. 

So inilah 2 lauk yang Kak Pilla sediakan weekend haritu.. Simple, Sedap dan Healthy.. Kak Pilla orang yang suka bekerja pantas.. Tak suka lambat-lambat sebab nak rehat cepat hahah.. dan Kak Pilla jenis suka masak kat rumah sebab nak pastikan kita sediakan healthy food untuk keluarga.. So bila dah ada produk bagus yang betul-betul healthy sebab WORLDFOODS ni hanya gunakan high quality ingredients, Kak Pilla bertambah happy.. So if korang pon macam Kak Pilla, jenis health-conscious tapi nak masak yang mudah, pantas dan sedap.. boleh lah cuba WORLDFOODS.

Selain dari 2 jenis products yang Kak Pilla guna, WORLDFOODS ada banyak lagi produk lain seperti Vietnamese Five Spice Bo-Kho Stir-Fry Sauce, Thai Yellow Curry Paste, Thai Turmeric Lemon grass Marinade, Thai Basil Chilli "Pad Ki Mao" Stir-Fry Sauce dan lain-lain.  Tu nak kene study dulu cemana nak masak hahahaha.. 

Oh, Kak Pilla nak buat give away to my readers :) Sebab ada 5 bottles of WORLDFOODS products nak diberikan kepada readers Kak Pilla.. Anda boleh pilih daripada 5 jenis produk untuk give away ni:
  • Burmese Tamarind Stir Fry Sauce
  • Thai Basil Chili 'Pad Ki Mao' Stir Fry Sauce
  • Vietnamese Five Spice 'Bo Kho' Stir Fry Sauce
  • Thai Red Curry Paste
  • Indonesian Sweet Tamarind Marinade / Stir Fry
Best kan?!

Anda cuma perlu lengkapkan slogan ini dengan tidak lebih dari 30 patah perkataan.. Sertakan bersama email address supaya kalau you all terpilih senang nak hubungi yeeee.. Slogan tu hantar kat ruangan komen entry ni ok???

 "I would like to take up the Worldfoods cooking challenge because..." 

atau

"Saya ingin menyertai cabaran memasak bersama Worldfoods dengan (produk pilihan anda) kerana..."

Janganlah kecewa sangat kalau tak terpilih sebab anda boleh dapatkan WORLDFOODS sauces kat supermarket ni pon.

Nak tahu lebih detail tentang produk WORLDFOODS ni sila layari www.worldfoods.com.my 

GOOD LUCK!!! 


Love, 
Filla.

24 comments:

dniescake said...

ingin merasa kenikmatan masakan yang tidak terhingga sehingga menusuk disegenap ruang udara aroma yang tidak dapat dibayangkan kehebatannya.

hanis.saleh@kettha.gov.my

TQ

strawberi said...

Saya ingin menyertai cabaran memasak bersama Worldfoods dengan (produk pilihan anda) kerana saya memang suka masak tapi sangat busy...memang perlu sangat benda2 yg boleh mempercepatkan keje saya...plis..i nak cuba paste indo tamarind tu..nmpk sedap sgt :)

budakvanilla said...

Saya ingin menyertai cabaran memasak bersama Worldfoods dengan Vietnamese Five Spice 'Bo Kho' Stir Fry Sauce kerana saya ingin merasai sendiri pengalaman memasak dengan produk Worldfoods ini, lagipun dengan adanya sauce ini, memasak akan jadi lebih mudah dan menjimatkan masa serta dapat merasai rasa makanan dari negara lain hanya melalui dapur sendiri. :D

email : budakvanilla@ymail.com


<3

olahbersama.blogspot.com said...

Saya ingin menyertai cabaran memasak bersama Worldfoods dengan Indonesian Sweet Tamarind Marinade / Stir Fry kerana produk ini boleh memudahkan kerja memasak tanpa menjejaskan rasa asli makanan tersebut dan merealisasikan impian saya untuk menjadi isteri dan ibu yang hebat kepada keluarga.

marziahzakaria@gmail.com

** Hope MENANG.

Rina Ellisa said...


As Salam, Sy nak join la..

Saya ingin menyertai cabaran memasak bersama Worldfoods dengan Indonesian Sweet Tamarind Marinade / Stir Fry kerana memudahkan kerja seharian didapur dan dapat menjimatkan masa dengan memasak menggunakan Indonesion Sweet Tamarin Marinde!

rina_ellisa@yahoo.com

Tq kak Pilla :)

JueOny said...

"I would like to take up the Worldfoods cooking challenge because it is simple, make my cooking activity faster than before because doesn't need to make the preparation when we want to start cooking dan simply delicious"

kak Jue
Putrajaya

email: joliah.mahmud@moe.gov.my
kalau torpilih nak indonesian sweet tamarind heheheh

FadMN said...

ayam bakar tu nampak menarik kak pilla.boleh la try nanti.

jemput singgah blog :)

FAD

Anonymous said...

Saya ingin menyertai cabaran memasak bersama Worldfoods dengan indonesian sweet tamarind marinade kerana ingin memberi keluarga saya rasa makanan yang baru .
fathirah_ibrahim94@yahoo.com

Saudah Salleh said...

Saya ingin menyertai cabaran memasak bersama Worldfoods dengan (produk pilihan anda) kerana ianya pasti mudah, pasti sedap dan pasti cepat sesuai dengan status isteri dan ibu berkerjaya yang mementingkan masa berkualiti dengan keluarga.

saudahsalleh@gmail.com

Miz NeyaNa~ said...

"Saya ingin menyertai cabaran memasak bersama Worldfoods dengan Indonesian Sweet Tamarind Marinade / Stir Fry kerana ia mudah, menjimatkan masa, rasanya asli dan PASTINYA SEDAP!! saya mesti mencubanya ^_^"

Miz NeyaNa~ said...

"Saya ingin menyertai cabaran memasak bersama Worldfoods dengan Indonesian Sweet Tamarind Marinade / Stir Fry kerana ia mudah, menjimatkan masa, rasanya asli dan PASTINYA SEDAP!! saya mesti mencubanya ^_^"

Anonymous said...

Saya ingin menyertai cabaran memasak bersama Worldfoods dengan Thai Red Curry paste kerana inginkan rasa masakan kari yang berlainan dalam masakan harian lebih-lebih lagi ianya memudahkan dan menyenangkan saya sebagai ibu yang berkejaya dan pastinya suami dan anak-anak akan menganggap saya adalah ibu yang terhebat.
asneiyda@yahoo.com

Anonymous said...

saya ingin menyertai cabaran memasak bersama Worldfoods kerana masakkan yang enak, cepat, dan menjimatkan masa adalah pilihan TEPAT apabila kita berada di dapur. :)

nurmaisara_marudin@yahoo.com

Anonymous said...

I would like to take up the Worlfoods cooking challenge because serving safe and delicious food it's not an option, it's an obligation

*Indonesian sweet tamarind

nora821222@yahoo.com

Unknown said...

"Saya ingin menyertai cabaran memasak bersama Worldfoods dengan Indonesian Sweet Tamarind Marinade / Stir Fry kerana ia menjadikan masakan kita semudah ABC dan paling penting ia sedap dan bekhasiat untuk dihidangkan buat keluarga tersayang. azasuhaiza@gmail.com

Anonymous said...

Saya ingin menyertai cabaran memasak bersama Worldfoods dengan (produk pilihan anda) kerana tengok saja sudah tahu sedap yang amat..lebih-lebih ia mudah digunakan dan sesuai untuk semua golongan yang suka mencuba masakan yang belum pernah dirasa.

salwa@infra.gov.my
*Burmese Tamarind Stir Fry Sauce
Mekasih k.filla

zila ahmd said...

Saya ingin menyertai cabaran memasak bersama Worldfoods dengan 5 jenis produk pelbagai rasa, keluarga saya dapat merasai pelbagai jenis masakan negara luar hanya dirumah tanpa perlu ke 5 negara ini.

Rinie Borhan said...

Nak join la

Saya ingin menyertai cabaran memasak bersama worldfoods kerana memudahkan kerja memasak saya dan bahan yang digunakan asli non-gmo. Lelebih lagi bila tengok kak pilla masak ni..ermm terliuq!


izariniborhan@gmail.com
ibu rizqraifa

Anonymous said...

Kak Filla,

Saya ingin menyertai cabaran memasak bersama Worldfoods dengan Thai Red Curry Paste kerana saya bukanlah pakar dalam memasak tapi mahu tampil hebat dalam menyediakan makanan dimata suami. Semoga Worldfoods dapat membantu merealisasikan impian saya ini.

e-mel: luv_honeywin@yahoo.com

Unknown said...

Saya ingin menyertai cabaran memasak bersama Worldfoods dengan Thai Basil Chili 'Pad Ki Mao' Stir Fry Sauce kerana saya tak pernah merasa makanan dari Negara Thai dan nak masak untuk gembira kan hati suami.kata orang kalau nak bahagiakan suami kita kena pandai jaga perut suami.. :)

email: timmtimx@gmail.com

tQ kak pilla.

Anonymous said...

Saya ingin menyertai cabaran memasak bersama Worldfoods dengan Indonesian Sweet Tamarind Marinade / Stir Fry kerana ia dapat mengenyangkan seisi keluarga dengan cepat, pantas dan yang pastinya sangat enak serta sesuai untuk dimasak kepada tetamu yang datang pada waktu sibuk / secara mengejut.

aquarius_nurulz@yahoo.com

Anonymous said...

"I would like to take up the Worldfoods cooking challenge because I want to cook for my loved ones like the international chef with the simplest ways. I want my loved ones get the pure taste of the cooking in that country even we are not being there. Cook with love for the loved ones ☺


I want :Thai Basil Chili 'Pad Ki Mao' Stir Fry Sauce ☺
Email: meiya.akimi93@gmail.com

Thankyou kak pilla ��

iduraz said...

Saya ingin menyertai cabaran memasak bersama worldfoods dengan thai red curry paste kerana, si suami penggemar kari dan semestinya pembantu ajaib ini mampu menjadikan saya isteri yg bijak memikat selera suami dalam menikmati makanan yang super duper lazat dan yang penting sihat ini..

iduraz said...

Opss..sori kak pila tertinggal email address:lizdoera@gmail.com