Tuesday, January 19, 2010

semoga anak-anak sayang ibu dan bapa....

*menguap 20 x sudah* kalau Acih nampak konpem dia sound 'are u okay?'... tetiba mat salleh.... dah itu jek ayat omputih dia pandai.. bersyukur jerlah... tp Acih skarang cekap... semua perkataan dia nak buat singular ngn plural...

"eh mama tgk tuuu.. aeroplanes"...

"eh mama tu trains"

paling tak leh tahan masa otw gi school pepagi buta..

"eh mama tu pokoks!"

camne ah? ada tak cikgu-cikgi English kat sini? aku rasa ni semua salah parents lah... patut aku penah dengar org ckp.. nak ajar BM tu ajaaar lah BM... kalau nak ajar English... pastikan the whole sentence tu in English.. tp biasalah kita kan orang melayu.. bile ckp jek ngan anak..mesti ayat tu mcm nie...

"acih, tgk tu... aeroplane... nampak tak?".... tak penah plak kita ckp... "waaaa.. kapal tebang"...
so budak tu pon confuse mana satu English mana satu BM..... dia main blasah jek...

so aku pon bertekak lah dengan Acih.. aku ckp bukan pokoks... kalau pokok tu banyak kita ckp 'trees'... sbb pokok tu BM.. yang boleh ada 's' utk perkataan English jer... (masa ni dah rasa nak sumpah diri sendiri sebab ada hati nak ajar budak kecik.. aku sendiri pening mender yang aku nak ajo budak ni sebenarnya) oh sungguh complicated!!!!

oh ye, just to share... hari sabtu lepas aku ngn pak radie pegi briefing sekolah baru Acih nie.. so, jumpa lah penyelia school dia tu... actually dia cikgu, cikgu english dah 4 tahun, skarang tgh sambung belajar psychology plak... tp psychology kanak-kanak... dia ckp baru skarang dia tau.. nak ajar kanak-kanak bukan main hentam jek.... budak ni ada bentuk-bentuk soalan utk galakkan diorang menggunakan pemikiran dorang ni secara total... (katanyer lahhhh).. cikgu tu ckp, kalau nak ajak budak-budak berborak... atau pon kalau nak tanye budak-budak... bagi soalan yg boleh buat dia berfikir.... maknanye, bukan direct question lahh... ko bagi direct question, confirm lah dia bagi direct answer! ok jugak ler briefing tu.. at least aku tau, apa yang dorang ajar kat school... dan aku suke, penyelia dia tu ckp.. last year dorang amik ramai students, prestasi menurun sikit, so this year dia kurangkan, sebab dia nak semua students dia perform dan dorang boleh bagi full attention kat every student tu... (ok point disitu, dia tak pikir nak buat duit jer)... dia ada anak-anak dan dia rasa sedih, sebagai seorang cikgu dia tak de masa nak ajar anak dia sendiri... so dia didik students2 kat school Acih nie, sebagaimana yang ibu/bapa nak anak-anak mereka dididik.. sebab dia juga seorang ibu yang ada anak-anak seusia Acih... diorang ada cara nak ajar budak-budak menghafal doa-doa pendek... stage by stage.... maybe 2 baris ayat utk 2 hari masa menghafal... baru aku tau budak-budak ni terang hati.. cepat jer menghafal... mungkin Acih ni ada perangai bile mak/apak ajar..dia tak nak.. tp bile cikgu ajar dia cepat jerrrr terima... (aku rasa ramai gak budak-budak mcm nie)... so itu yang penting bagi kita sebagai parents kan... aku serah kat cikgu utk didik Acih, bukan lah aku lepas tangan, tapi kalau dia lagi suka cikgu ajar, why not? cikgu ajar solat mebi Acih tak main-main.. cuba ngn aku? kejap kedepan, kejap kebelakang.. kejap kain ilang... kejap langgar bontot aku plak... kejap belek-belek muke aku..boley?

Acih nie kadang pelik sket... tapi yang aku tau, jangan bagi dia sakit hati.. sbab bile dia dah start sakit hati..confirm melarat-larat lahhh... kadang dia manjaaa sangat... kadang kepala hangin... pastu dia asyik nak menang jer... pastu dia sensitif gile... emo telebih kengkadang tu... aku tanak dia jadi manja tak tentu pasal sampai tak leh kene tegur.. mmg aku manjakan dia sebab aku tau dia manja, gi pon aku pon manja jugak kengkadang... tp kadang kalau dia melawan, menjawab, tinggi suara... itu je dah mmg buat aku hangin giler... bab itu jer mmg aku blasah habis... kadang kesian tgk dia.. tp aku tanak dia terbawa-bawa perangai mcm tu sampai besar... perghhh.. bile dah jadi mak ni ko tau lah.. padahal Acih kecik lagi, tp aku stress kalau dia melawan... mmg aku jentik mulut dia... acih plak kalau kene jentik ke, kene piat telinga ke... dia leh keras nak melawan lagi tu... aku tarik telinga.. dia pegi sana... aku tarik datang sini dia lari gi sana... memang melalak2 aku kejekan... tp dia tak dendam... kejap jer.. dah datang buat lawak pakai seluar masuk dua2 kaki dlm satu lubang seluar dtang lompat-lompat mcm pocong sengih2.. heiiii aku nak marah pon serba-salah.. nak gelak pon tak boleh..kang dia ingat aku marah main-main.. so buat bodoh jer....

bukan senang jadi ibu..jadi bapa.... aku dah dapat rasa sikit-sikit... aku dah boleh bayangkan kalau anak dah besar.... betapa ko nak yang terbaik utk dorang.... betapa bangga hati kita kalau anak berjaya.... betapa bangga kalau anak ingat jasa mak/bapak.... tapi betapa hancur hati kalau anak kurang hajar kat kita, anak derhaka kat kita... aku mohon semoga anak-anakku dikurniakan hati yang baik, ingat mak/bapak dia sampai ke tua.... mudah-mudahan.. amin...


EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

6 comments:

happy2gether said...

Filla...ehhe ok la tu Acih baru 5thn kan? tapi betul la ckp pengetua sek Acih tu..kita kena tanya soalan2 x direct n etc...emm aku selalu layan dia tgk cd citer2 princess then aku selalu tanya soalan2 sambil dia tgk citer tu...pastu dia syok la nak jawab...emm bila bibik aku nengok astro citer english syasya akan explain kalo bibik aku x paham..huhuu...tapi aku jarang ajor benda2 yg buat dia pening, pasal tree ada s ke tak tu tolak ke tepi dulu...bagi dia confident ckp dulu, then nanti baru terangkan grammar, kalo tegur kang dia terbantut nak berckp...syasya selalu cakap campur2 kdg2 ayat tu camni "why my bag tersekat?"..ehhe aku dengor aku gelak..tp aku repeat blk, what? your bag stuck? pastu dia ikut...tp syasya style dia kalo org guna BM dia guna BM, kalo org guna BI dia guna BI..heheh bkn Acih jek suka dengor ckp cikgu, semua bdk2 baya Acih akan rasa cikgu tu semua betui..heheh bab2 doa2 ni pon aku serah kat sek, baca alif ba ta pon..kecik2 ni dorang terang hati...k good luck to our kids...doakan Syasya pon jdk budak baik n yg penting x buli kwn2 dia huhuu....sowwy terpanjang komen...

:: LadyVerde + Mr.Doc :: said...

hehehhehehe...kire ok la tue atleast die nak ber bahasa inggeris..ceh i pon dah berbahasa baku dah nie...hehehhee...
belasah je babe, ade S takde, janji she makes an effort to speak english :D

happy2gether said...

ehhe betul ckp lady verde tu, cam bebudak sek yg aku ajor, esp weak class, kalo dorang dah make an effort ckp, aku jarang tegur on the dot, aku bior dia ckp dulu, then bila dah abih or conclude lesson, aku akan point out kesalahan2 dorang, sbb bebudak ni kalo dah buat salah malu, xmo ckp lgk n demotivated...apa kata bior Acih ckp jek dulu n ko layan...heheh

pHat sUe said...

*palms firmly on cheeks*

haih, anak2 kalao dah ada karekter masing2 gitu la kan. aku tunggu giliran.

ps: caption entry - mudah-mudahan

mazzuana said...

filla, anak sayapun selalu je kena pukul, i mena babab ngan kat montot, jentik tinger, kena tepuk mulut...my parents memang marah dia kata apa la ko ni asik la nak pukul anak ko..tapi saya buat dek je sebab bebudak sekarang ni matured too fast, so tendency nak develop perangai bukan-bukan tu sangat tinggi..but for me, i just want to give him a lesson, so jangan buat lagi...

mannira said...

fila...org pun dah mula takut dgn situasi yg sama..membesarkan anak moga menjadi org...tanggungjawab yg Allah bg ni..amat berat...dan makin berat kan???sama² la kita berdoa.. anak kita menjadi yg terbaik...