Friday, June 13, 2008

me as a wife...as a mother..

Apa pendapat korang kalo as a working mom, kita still buat jugak keje2 umah as a wife and mother... kita tetap bangun awal dari laki kita... pastu kita yg siapkan anak.. pastu kita yg anto anak ke nursery..pastu kita start keje kat office..pastu balik opis..singgah nursery amik anak.. pastu sampai je umah bukak fridge.. kuakan aper nak masak.. pastu tung tang tung tang kat dapo.. masak.. sambil masak anak dah jerit2 nak yak lah..nak cing lah.. nak itu..nak ini...
pastu kene plak postpone dulu masak..tutup api balik... layan anak nak yak..mandikan sekali anak tu.. pastu kelam kelibut nak siapkan anak tu.. pastu lari balik pegi dapur nak sambung masak.. (sbb kita nak kejar tgk tv kul 6.30 – 7.30).. mcm katun kan? Salah ker tgk tv lepas dah siap masak memasak?.. ok kita sambung perjalanan keje kita kat umah yg never ending story ni kan.. lepas tgk tv..siap2 nak makan plak..so makan sama2.. pastu kemas balik... cuci2 pinggan sikit... pastu buat ler per2 nak mandi ke.. nak aper ker.. sblm masak dah on washing machine tu.. masa mandi dok pikir..alamakkkk!! nak sidai kain plak pasni... ok dah mandi manda.. gi plak sidai kain.. lps sidai kain.. habis lah sudah keje..
mcm tu yeh jadi perempuan? Yer2 betul.. tu lah life as a wife..as a mom.. as a woman! In this case..we really hope to have a supportive husband.. which if possible wouldn't mind to give a hand kan kan? Tak tolong pon ok sbb they are born as a man.. mana dorang ni kuat mcm kita pompuan nie.. dorang cpt penat... balik keje battery dah abih dahhh... blm lagi campur keje2 tambahan.. lipat kain.. vacum umah.. cuci toilet..mop lantai.. kan kan?
i'm not complaining.. and of course i'm not comparing.. i just want it to be fair and square..i do my work.. u do ur work.. i never complain.. and please i dont want to hear any complains.. mcm tu lah baru bahagia yer kengkawan.. heheh.. in my opinion lah kan.. life is so simple.. if we make it simple! Give and take lah in life.. give and take tu bkn ler bemakna para kaum adam ni kene buat gak keje2 owang pompuan nie sama byk ngn kita.. takkk... tak payah! Cuma try to understand.. we women we are not perfect..(jap iklan..ada org anto sandwich..dapnyer...dah ler tgh lapo nie!!)heheheh.. ok sambung balik... so para adam... try to accept ur partner's weaknesses.. u guys should know, ur partner is just a human! Bkn superwoman ke.. so bwk2 betenang yer... kurang2 meroyan bagi kaum adam yg giler meroyan..
for me, i'm still lucky coz pak radie sgt terror layan anak dia.. and aku bersyukur pasal 1 bab nie.. jadiklah yer pak radie?... dari satu haram x reti... heheheh..
semoga kaum2 adam yg terbaca entry ni sedar2 lah diri sikit... sila lah appreciate partner2 kamu.. accept them as they are.. they are trying hard to improve..support them.. they need your compliments!! not complains.. ahaks!!! daaaaa...

9 comments:

ila de cute said...

filla, ko mcm tgh bengang je? aku salute le kat ko sbb ko buat semua tu...aku plak sib baik dapat laki yg helpful, yg sudi tolong mandi kan anak, yg sudi cebok yak anak, yg sudi tolong htr kedai dobi cuci baju...

hOtMaMa said...

waaa...bagus2 filla entry ko yg neh... mak suker..!! hihihihi... tul la... kita dah la sama2 kerja kan...so takkan kerja yg kat rumah tu pown ko tak leh nak tolong kan... kalau la aku dpt laki mcm tu... harusss aku meroyan bagai nak gila....hihihihi... nasib baik la laki aku neh sangat2 memahami.. bukan la nak puji ke hapa... tapi sangat2 bersyukur la... sbb kalau kat rumah bab mandi/cebokkan anak tu..mmg aku tak pernah nyer buat, melainkan kalau dia tak der kehapa... buat susu pun sama.. mmg dah tugas dia dah...dan lg satu yg aku paling suka... bab mendobi dirumah... mmg dia suka+rela gak...hihihihi.. kalau semua keje tu kita yg kena buat pengsan la kita kan...

Anonymous said...

mmg dah lumrah idop gitu. zaman dah berubah. dulu mmg la pompuan buat segala2 sbb pompuan dok umah jer...jaga anak masak nasi bla..bla.. zaman dulu pon..ada gak suami2 yg tlg bini.

zaman skang? lu pikirrr la sendiri..hehe

yerr ahh kita pon keje...pastu nak basuh baju lg nak jemur nak lipat nak iron. nak basuh pinggan..basuh periuk..
kalo kaum suami..nak tlg takpe gak. ni relexx jer..cam ler dia sorang je keje. kan kan kan..

tp mmg btoi apa ko ckp..idop ni takyah ler membebankan. buat jer bg simple. kalo kaum suami rasa umah semak..tlg ler kemas. dlm umah kena tlg menolong. tu baru ler adil..kurang beban isteri..isteri pon maaaanyak suka..kasi sayang lebih skeet.. giteww...

ini penat mop lantai sampai patah kayu mop(aku la tuh)pastu nak kena bongkok2 mop lantai guna mop yg kontot tu satu umah...pastu masak lg..bla..bla..bla..pastu nak soh aku sengeh2 lagi? nak apa? massage kaki ke? ahh tak koser... baik mak layan tv sambel baring..letih ok!

Anonymous said...

uihh pjg nyer aku komen. maklum ler..aku kan hangin gak bab2 ni.. auuuuwwww...

tu bole gi pjg lagi tu.. kalo taip dlm WORD bole g puloh2 page tu..

...$weE+ 666... said...

fuh! entry ni kalau aku join skaki perasaan HAWT ni sama dgn ko filla, mau blog ni bertukar owner... muahahahaha... sbb aku ni kalau bab luahkan perasaan amarah aku ni hover terlajak sampai namplohnam muka surat pun aku bley wat. ko caya tak? ahaks!

so aku nak tulis part yg laki aku tlg aku jer. kalau dia keje balik lmbt, which is slalu pun manjaaaaaang lambat, kalau dia balik awal tu rasa mcm magik arrr... aku mmg kena wat sebijik mcm ko wat tu la filla, except aku takyah hantar or amek fenriz kat nursery. tapi everytime aku balik, fenriz dah standby nak ajak gi gogorn. so every ptg pun tu mmg aktiviti wajib aku. aku tak kisah, sbb bila fenriz dah main kat gogorn, energy dia dah buang sket kat sana, dia taklah buat sepah kat umah kan... gitu... so aku pun tumpang sekaki enjoy main buaian, jongkang-jongket sama dia, kuakakakakka... pastu balik umah aku takyah masak sbb mak aku dah masak kan... *wink* tapi yg lelain tu aku la buat.

tapi kalau laki aku ada kat umah, dia yg main dgn fenriz, mandikan fenriz, cuci yak fenriz, pakaikan baju, layan dvd sama fenriz. aku? aku dok menonggok depan pc siapkan artikel-artikel aku, lirik lagu, keje skolah, design-design tshirts, etc yg tergendala. pastu curik2 update fp ke, update blog ke, komen blog/fp org sana sini. hehehehehehe... sbb tu aku tak layan tv... bley???!!! hehehe... pastu laki aku komplen dia ada umah aku dok nonggok dpn pc... bley plak nak komplen, aku carik $$$ lebey wehhhhhhh... utk sapa??? lu pikir lah sendiriiiiii... *uhuks!*

Miss Moon said...

Filla mmg penat kan ...kiter nih kiranya SUPERWOMEN ...yer la kiter la CEO kat umah sebenarnya ...hahha. Kiter la CFO nyer yg incharge financial beli brg dapur semer bayar bil...kiter la SECRETARY , kiter la CHEF ...kiter la cam KEDAI DOBI n kiter la cam MAID ...hahahhah bila talking abour kijer umah nih its like a never ending story ...mmg tak nampak kije umah tew but ..sebenarnya mmg banyak benda nak kena buat ...and aku amat paham la macam mana rasa nyer tew ...n aku respect kat nko sebab umah nko mmg tip top n bersih sentiasa ...syabas buk Filla ...ada tokoh la nko ...seperti maid yg anggun n cun n mengancam gitew ...

Kadang kalau hubby tolong sikit mmg terasa sangat kelegaan nyer tew walaupun hanya sekadar tlg tgk kan anak ..angkat kain ke ...kemas meja ke ...tew pun dah memadai tapi kalau nak tlg lebey banyak lagi pun mmg di alu alu kan ...tak ke gitew buk pilla?

zaman sekarang nih para suami dah bukan cam suami dulu yg mana semer nak bini buat kan . Suami skrg dah lebey memahami n sanggup berkongsi semer tanggung jawab ..bukan bermakna apa bila suami tlg jemur baju tlg kemas umah bermakna suami kena queen control ya ...kalau aku tgk para suami yg jemurkan kain aku akan senyum n berkata dalam hati ...bagus nyer laki dia nih sebab tlg bini dia ...

Azie Rad said...

aku kalau bab citer mcm ni aku memang suka gilerr nak join....memang topik fav aku ok....

fuhh....aku amat amat setuju dgn ko filla "give and take"....tp zaman skang ni...."give" je ada...."take" hampeh!!! laki dan perempuan keluar cari rezeki sama2. Bill dan segala expences bayar sama rata malah kekadang bini yg support lebih...tp laki jd king kt umah.....tolong bini basuh pinggan sendiri pun malas...tp apa nak buat...man is man....ego sangat..sangat.

utk komen moon tu....not semua lelaki zaman skang yg ko cakap tu...masih ada laki yg mcm zaman2 dulu....nak bini sume buat...mcm bini tu housewife sepenuh masa.

so kaum adam kat luar sana....dgr lah rintihan kaum-kaum isteri.....huhuhu

happy2gether said...

Filla, aku respek kat ko sbb blk umah sempat masak n tgk anak nih...cam ko ckp lah...skang ni kita pon sama carik rezeki, kalo laki kaya pastu boley bagi gaji kita bulan2 x yah kita keje, buat keje umah n serve dia jek tiap2 hari kan?ahaks!takyah amik maid mahal2, tp kalo dah ada maid, mmg maleh giler nak wat keje, rugi oo byr byk2, aku dah x sabo nak jdk cikgu ha,aku suka keje gomen nih, takyah nak stayback blk lbmt dr opis, insyallah blk umah smpt gak nak kejar masak n tgk anak, kalo blk umah sampai pon dah mlm mana smpt nak kejar semuat u dak...

emmm husband2 mmg kena give n take n bersyukur kalo ada bini yg x bekira bab duit nih, so masing2 help each other kan...ehhehe...

lordnicon said...

aku sbg lelaki, aku byk bantu keje umah.. basuh baju, sidai baju, lipat baju.. cuci toilet, mop lantai... servis our own room aircond, trim rumput, cuci kete 2 bijik n sebijik moto sendirik..layan anak2..semua mende aku leh wat, kecuali satu mende yg aku x suka sgt2 iaitu gosok baju..cuma sejak ada bibik, mostly keje2 rumah da transfer to bibik... :)