Wednesday, June 13, 2018

Entry SEBELUM HARI RAYA.

Assalamualaikum..

Lebih kurang 2 hari lagi kita nak raya.. Kali ni lain sikit sebab kali ni turn beraya kat Enstek.. Tapi cemana ntah aku terpikir nak ajak Atok and Wan beraya kat umah aku hahahaa..  Wan tu kejap ok kejap tak ok.. Last-last dia ok.. Tapi Wan cakap dia nak masak rendang kat rumah dia hari ni.. Esok dia akan buat sambal sotong kering pulak.. Dah siap baru datang rumah hahaha.. Dia cakap rimas masak umah orang.. rumah sendiri jugak best.. Tak kisahlah janji happy :)

Setiap keluarga mesti ada 'menu tetap pagi raya' kannnn.. Macam aku and family yang wajib ada ialah Nasi Impit, Kuah Lodeh, Sambal Sotong Kering, Rendang.. Rendang pulak favourite Atok ialah rendang daging campur dengan hati sikit and limpa sikit.. Tapi Atok tak kuat pedas dah tua-tua ni.. homaiiiiiii.. how lah? Ahkak kuat pedas... Tadi sembang dengan Wan.. cakap kat Wan "mama tolong sedut-sedut dulu daging tu baru bagi ayah".... muahahahahah

Ada orang makan kuah lodeh dengan kuah kacang.. Aku tak leh... hahahah bagi aku kuah kacang hanya sesuai dimakan dengan satay hahahah.. Bagi aku pulak kuah lodeh wajib dilawankan dengan sambal.. and normally sambal sotong kering memang thorbaek.. pejam-pejam mata kalau makan.. slurpppppppppppppp..

Aku akan makan seperately lodeh tu dengan rendang.. cannot go in together hahah.. Nasi impit kene makan dengan redang je.. cannot campur-campur dengan yang lain.. Barulah kau rasa kenikmatan makanan raya tuuu..

Kalau orang selalu excited dengan baju raya, aku pulak lebih excited moment pagi raya dapat makan lauk pauk raya.. hahaha.. itu lebih bermakna :)  

Tapi teringat zaman dulu-dulu.. kitorang kecik-kecik lagi.. Wan selalu akan jahit baju aku lastttt sekali.. Kadang malam raya baru siap baju kurung sebab Wan settlekan baju customer dia dulu.. Aku tak pernah tempah kat luar sebab Wan terror.. jahitan Wan kemasss dan kalau pakai cantik terletak kat badan.. Zaman uitm aku dulu badan slimmmm woww.. so aku akan cerewet cari kain dengan Wan.. pastu siap aku lukis nak kurung modern sekian-sekian.. Wan hebattt... Apa Wan jahit mesti sama yang aku bayangkan.. Rasa bila jalan dengan kengkawan tu, baju kau paling hebat dan up to date muahahahahha..

Pastu bulan puasa Atok ngan Wan akan ajak kitorang shopping baju raya.. Zaman tu shopping kat Sungei Wang je.  Dulu zaman Feminin dengan Elite tu.. Aku teringin gila nak ada boots Doc Mart.  Tapi mana mampu nak beli.. Nak cakap kat mak bapak pun tak sanggup.. I nak pakai dress yang button kat depan tuuuuu sampai ke bawah.. pastu unbutton kan sampai ke lutut.. kasut kene pakai Doc Mart yang high cut colour hitam tu.. Perghhhhhh... Wan siap jahitkan aku dress tu hahahahaha... Feelinggg sangat ni.. Pastu jumpa kasut ala-ala boots highcut tapi tapak putih pastu jenis canvas tu.. Pun bolehlah sebab murah... hahaha.. Janji ada iras-iras Feminin muahahaha..

Kalau dah beli baju jalan dengan kasut raya, aku adik beradik akan susun and pandang je.. pastu kejap kang pakai bergaya depan cermin.. pastu lipat susun balik.. berulang-ulang buat hahahahah.. Teruk betul.. tapi itulah moment paling tak leh dilupakan.. Budak sekarang kurang appreciate.. sebab petik je dah dapat.. Zaman aku dulu bukan jenis senang.. Dapat baju jalan lawa sikit pun setahun sekali je.. Oh ingat lagi Wan pernah belikan aku skirt kembang colour pink pekat and ada bunga-bunga besar.. Fuyoooooo aku berpusing-pusing dengan skirt tu dan kagum gila rasa seperti princess hahahah.. Wan beli semata-mata sebab nak naik kapal terbang hahaha..  

Budak sekarang kita belikan baju.. mana yang dia rasa biasa je pada dia.. Terus buat pakai duduk rumah.. Sakit je hati aku tengok..belikan jeans.. dia rasa tak best lah.. panas lahh.. tak selesa lah.. terus simpan tak pakai-pakai... Ko ghaser???? Aku ni pulak 3 beradik dan aku je sorang pompuan.. Paling aku ingat.. pagi raya Wan mesti panggil aku kat bilik Wan pakaikan aku rantai ngan gelang emas.. Fuhhhhh hebat lah tu? hahahahha.. Nanti lepas raya Wan cabut balik simpan hahaha.. So kita rasa Raya is so speciallllll... 

Tapi aku takde emas-emas pun untuk anak-anak aku.. sebab aku sendiri kurang suka pakai emas.. So acaner tu?  Sambung citer lagi.. Time raya of course balik Melaka umah arwah Atok ngan Nenek.. Cousin semua pun balik sana.. Aku merasalah macam iklan TNB baru-baru ni tu.. Berebut bilik air.. berebut iron.. Malam cousin-cousin semua main mercun dengan bunga api.. Aku akan main bunga api je sebab ai wanita jelita yang penakut mercun hahaha.. Benciiii yerr.. pop pop pun aku takut hihihi.. Diorang lagi tau aku takut lagi nak baling kat aku.. Last-last aku masuk dalam rumah tengok dari tingkap je.. Siap ada pulak sesi perang mercun dengan rumah depan.. berbalas tembakan... menakutkan hahahah.. Aku jenis suka duduk menyangkung kat laman pepagi or petang.. amik batang kemuncup pastu ludah and jolok dalam lubang kat tanah.. nanti keluar semut ke apa ntah.. Itu permainan aku kalau balik kampung.. Lagi satu main masak-masak.. petik segala daun sirih, daun duit-duit.. bunga kertas.. masak untuk hidangan sepupu-sepupu hahahah.. 

Oih rindunya zaman kecik... Now zaman tu dah berlalu dan zaman anak-anak aku dah bukan macam dulu.. Semua busy dengan gadget.. so sad.. Yang penting zaman dulu lagi happening dari zaman sekarang dan aku bersyukur pernah melalui zaman tu :)

Harap Raya kali ni akan memberi kenangan terindah buat kita semua.. Selamat Hari Raya in advance.  Maaf zahir dan batin.. 





Love, 
Filla.

7 comments:

Mrs Pip said...

Seronok raya dulu2 , tapi nak buat mcm mana zaman kita berbeza dgn zaman anak2 kita kan ...

Unknown said...

Setuju kak pilla...moment raya dedulu x dpt diungkapkan keseronokannye

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Akak pulak kalu mknn raya mesti nak campur semua dlm satu mangkuk, ketupat nasi, ketupat pulut, lodeh, sambal kacang, rendang. Eh, kitorang sebenarnya tak panggil kuah kacang tapi sambal cengeng.. Sebab kalu mkn mesti berair2 mata kepedasan sbb kuah kacang mak masak jenis yg pedas tu, aduhhh.. Dapnyaaa.

Selamat hari raya, Pilla

Anonymous said...

salam


atuk tu perut dah nipis. sebab usia dan ubatan. also faktor jantung juga ...so kena hati hati no pedas food. beri makanan yang lembut dan senang di hadam dan low in fat and cholestrol.

Siti Nurhayati Dollah said...

Selamat hari raya. Raya ni tak jumpa lontong je lagi. Adui nak kena buat jugak ni. Ingat nak menumpang rumah kawan kawan, tapi tak ada pulak yang buat haha

Anonymous said...

Fila..same dgn ank kita yng kecik 7 thn.takut sgt dgn mercun..pop pop yng bunyi comel pn dia takut..selalu kene dengki ngn kakak-kaka dia..hahaha

FGquizlet_module said...

aaaaaaaaaaaa..kak pilla sama ngan i..dari makanan raya,mak jahit baju, sampai test baju raya xsudah, sampai ke pakai emas..berharga sgt kan moment tu.thanks buat saya ingatkan semula kenangan manis tu :')