Thursday, January 05, 2012

TUTORIAL HEADER BLOG

*ehem ehem ehem*

Muahah... lagi sekali berangan nak jadi cikgu cikgi.. aku tau lah aku tak terror.. tapi ada orang tanya.. kita jawab je lah yer.. oh hari tu ada yang tanya cemana nak buat column/tab yang (home, advert, about me) hahah.. tapi masalahnya yang tu aku pon tatau cemana aku buat.. masa tu lepak ngan Moon and hubby dia.. so kitorang menggodek bersama-sama.. tetiba jadi.. pastu blur cemana boleh jadi..hahah.. so tak dapek lah den nak nolong yer.. 

Ok mari kita tengok comment adik manis nie dulu ;)

heheh.. auwwww.. aku rasa header aku biasa je.. sebenarnya terpulanglah pada konsep blog masing-masing.. kalau ko nak bajet poyo macam aku.. boleh lah pilih picture yang poyo..hahaha... atau ada orang suka cartoon2 nie.. boleh juge.. ada orang tanak letak muka dia.. so boleh lah letak muka Kim Kardashian.. hahah.. boleh jugeee... or ada orang suka letak muka boyfriend ke.. muka anak-anak ke.. terpulang ko rasa mana best ;)

Kalau nak exactly macam Ahkak punye meh Ahkak ajarkan ye..  


memula sekali, pegi kat Template Designer tu.. 

kemudian.. keluar lah seperti gambar di atas.. ada Templates, Background, Adjust widths, Layout, Advanced.. kat situ ko boleh tengok macam-macam ada.. tapi kalau ko nak macam Ahkak.. ko kene Click Adjust Widths.. pastu ko set kan 

Entire Blog  - 1060px
Right sidebar -  330px


pastu ko boleh Click Templates tu.. haaa kat situ ada macam-macam standard template ada.. ko pilih je nak yang cemana... paham? 


Ok, next, ko pegi balik kat Design tu.. pastu nampak Edit yang aku circle kan tu? yeee.. click kat situ..Itu Header ye adik-adik... 


Ok ni last part.. bila ko click Edit.. maka akan keluar lah Image yang ada kat blog header ko tu ye dik.. pastu ko remove lah dulu gambar yang ko rasa tak cun tu.. pastu ko ganti lah dengan gambar yang ko rasa kebabommmmm bom bom bombastik... tapi make sure ukuran size pic untuk dijadikan header tu:-

1024x420

itu kalau ko nak sebijik macam haku punye blog ler yer.. so cemana yang ko tengok blog Ahkak tu.. akan jadilah blog ko seperti rupabentuk blog Ahkak..


Sekian dulu, Ahkak nak beredar dulu..babai.. 






EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

19 comments:

Taty Hasbi said...

yah..suda follow...thankz for da tutorial...bole blaja gak ni..hihi..

Taty Hasbi said...

yah..suda follow...thankz for da tutorial...bole blaja gak ni..hihi..

wardah @ fie shah said...

TQ!

lovely said...

bagus betul akak ni..hikhikk..

MommyCT said...

tq. barulah ada mood nak betulkan header yg tetiba macam kena kerat patblas tu.

Cik Sibuk said...

salam..

suka ur header, gamba nampak cool :)

Suriada Sulong said...

thnks kak filla. mmg header akak matang dan terang. sy pn upah bloger buatkan. dah lame nk tkr tp x reti. ingatkn susah. sbnrny sng je. tq shared.

A m m i said...

wah hebat ko nok...sudah ada tutorial gitu. aku punye header dah bertahun x tukar...nggak punya masa

Anonymous said...

kak terima kasih ye , tertunggu2 aka ajar , p malu , awww , hahaha

happy2gether said...

salutelah kat ko, skrg sudah terror..aku ni makin maleh nak update blog, tambah2 dah sarat ni, tp leh aku refer cara2 ni nanti, kot2 dlm pantang ni byk masa leh aku godek2 blog...aku dah open blk blog for all...azam thn baru konon...ehhehe

zalila said...

oh, tq tq. berjaya juga tukar header. tq again!

ratna said...

Tq filla...header i menjadi...tqvm

Anonymous said...

kak filla , selalu edit n crop pic kat mane ? mcm gambar headeer yang aka buat skunk , maaf ye bertanye , sbb haanteekk , :)

iNsPirASi hATi said...

hehehe..thanks kak filla =)

Syahida Norzali said...

tq kak.. sudi share.. saya suka baca blog akak, best giler. Sempoi giler.. i luv u lah kak..hehehe

Syahida Norzali said...

tq kak sudi share.. saya mmg x pandai bab2 nk buat tu.. Suka sgt baca blog akak, sempoi habis. hehe. semoga akak bahagia dan rajin tulis selalu..hehe

Anonymous said...

cantik header akak. Actually saya mmg follow n baca blog akak, best. Tq kak sudi share.. sayang kak filla

fatinshukor said...

ahkak sy dh apply dh step ahkak kasi..dh buat pun kat blog sy...tenqiu...

Anonymous said...

I Like Your Artikel.. good Posting